Gemeente Wormerland verlengt partnerschap met Marketing Zaanstreek

Misschien ken je Marketing Zaanstreek al door hun website Zaans.nl, de sandwichborden en vlaggen met onder andere de frase ‘Shop Zaans’, of van een bezoek aan de VVV Zaanstore in Zaandam. De gemeente Wormerland is partner van Marketing Zaanstreek en blijft dit ook in 2021. De publiek-private stichting heeft als doelstelling het verbeteren van de reputatie van de Zaanstreek als aantrekkelijke plek om te wonen, te bezoeken en te recreëren. Wethouder Rob Berkhout en de directeur van Marketing Zaanstreek Anneke Wijdogen – Vis, lichten toe waarom de gemeente dit oogmerk steunt en welke voordelen dit heeft voor inwoners en ondernemers in Wormerland.

Wethouder Rob Berkhout: “Het partnerschap met Marketing Zaanstreek voelt heel logisch. Een kleinere gemeente heeft baat bij een sterke partner. Op politiek vlak werken we als Zaanstreek-Waterland al veel samen. Denk aan de metropoolregio Amsterdam en de veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland. Met elkaar heb je gewoonweg meer slagkracht. Daarom is het vanzelfsprekend om ook binnen de portefeuilles van recreatie, toerisme en economie de krachten te bundelen. Met elkaar vormen Wormerland en de aangrenzende gemeenten Zaanstad en Oostzaan al vanaf oudsher de Zaanstreek.”

Recreant is niet bezig met gemeentegrenzen

“Ja inderdaad,” vult Anneke Wijdogen – Vis aan, “Het leven langs en op de Zaan, de droogmakerijen, de molens en de bedrijvige mentaliteit die daarbij hoort, dat is wat de Zaanstreek verbindt. We mogen als inwoners en ondernemers trots zijn op onze streek, met prachtige natuurgebieden en een bijzondere industriële geschiedenis, die een mooie erfenis aan architectuur en Zaanse smaken heeft voortgebracht.

Recreanten die de Zaanse Schans bezoeken, of die winkelen in de Zaanbocht, die zijn zich er niet van bewust dat zij een gemeentegrens overgaan als ze gaan wandelen over het Kerkepad of neerstrijken op een terras voor de prachtige industriewand van Wormer. Zij genieten van de Zaanstreek als geheel.”

Wie maakt er chocolade van

De wethouder haakt hierop in met een voorbeeld: “Als je terugkomt van vakantie en je de cacao weer ruikt, dan denk je, ik ben bijna thuis. De grootste cacaopers ter wereld staat hier bij Cargill in Wormer, en aan de overkant van de Zaan bij De Euforij in Wormerveer, worden er van het halffabricaat echte Zaanse chocoladerepen gemaakt.”

Eigenheid en toch verbonden

“Het mooie aan de Zaanstreek is,” vindt Anneke Wijdogen – Vis, “dat er vele dorpskernen zijn met een eigenheid aan bijzonderheden en mensen die zich toch sociaal en maatschappelijk met elkaar verbonden voelen. We zijn ons er lang niet altijd van bewust hoe mooi en hoe rijk onze eigen regio is. Door streek breed met elkaar op te trekken, maak je elkaar sterker en ga je door de kruisbestuiving die plaatsvindt, ook de onderlinge verschillen meer waarderen.

Aandacht voor Wormerland

Er zijn promotiemiddelen die we in de hele streek op dezelfde manier inzetten. Denk aan de sandwichborden die horen bij de campagne ‘Shop Zaans’. Daarmee willen we inwoners stimuleren om in hun eigen regio te winkelen en zo lokale ondernemers te ondersteunen. Bij elke campagne van Marketing Zaanstreek worden er ook elementen uit Wormerland belicht die passen bij het thema en het aanbod. Ik wil ondernemers en winkeliers uit Wormerland vragen, om contact met ons op te nemen, als ze iets hebben om onder de aandacht te brengen. Denk aan een cultureel evenement, een expositie of festival. Wij plaatsen het in de agenda op onze website en delen het via social media, waarmee wij een groot bereik hebben. Trekt jouw winkel, accommodatie, activiteit of horecagelegenheid bezoekers naar de streek, dan kunnen we hier extra aandacht aan besteden als het past binnen het huidige thema. Ook ondernemers in de horeca, toerisme en entertainmentbranche kunnen zich aanmelden voor een plaats op de website Zaans.nl.”

Tot Slot wil wethouder Rob Berkhout benadrukken dat het versterken van het aanzien van Wormerland als onderdeel van de Zaanstreek, niet betekent dat er geen activiteiten en aandacht zijn voor het uitdragen van het imago van Wormerland als gemeente op zich. “Het is én, niet of.”