Ook al staat alles stil, blijf wel communiceren!

Wellicht staat je productie stil, heb je problemen met bevoorrading van je winkel of was je verplicht je zaak te sluiten door de veiligheidsmaatregelen van de overheid.

Waar opdrachten en offerteaanvragen tot op heden nog vanzelfsprekend waren, moet je nu alles op alles zetten om bestaande klanten te behouden én op zoek te gaan naar nieuwe klanten. Je moet immers de cashflow binnen je bedrijf draaiende houden. We begrijpen dat dit de nodige stress en druk met zich meebrengt; je kunt tenslotte niet alles zelf oplossen.
Waar de wereld lijkt stil te staan, is het belangrijk dat jij als ondernemer een positieve en proactieve houding aanneemt en opzoek gaat naar welke mogelijkheden er wel zijn voor jouw bedrijf.

We hebben een aantal handige tips voor je op een rijtje gezet om jou te laten zien dat niets doen in deze tijd geen optie is! Je leest ze hieronder:

Tip 1: Blijf zichtbaar
Ongeacht of jouw product of dienst in deze tijd nog wel of niet verkocht kan worden, is zichtbaarheid van groot belang. Er zijn minder mensen op straat te vinden, maar des te meer op het internet. Maar wat zijn de mogelijkheden voor jou om zichtbaar te blijven? Creëer kwalitatief goede content die je met regelmaat kunt plaatsen op je website en social mediakanalen.
Met deze content kun je niet alleen je producten of diensten in de etalage zetten, maar ook laten zien wie je bent en waar je bedrijf voor staat. In deze tijd is het belangrijk om te laten zien waarom klanten juist voor jouw bedrijf moeten kiezen. Vergeet ook niet je bestaande klanten, die al bekend zijn met de kwaliteit van jouw dienst of product. Zeker in deze onzekere periode zijn bestaande klanten belangrijk om je omzet te waarborgen. E-mail marketing is dé manier om meer te halen uit je bestaande klantenbestand.

Tip 2: Denk vooruit en optimaliseer je merk
Juist nu is stilzitten geen optie. Stel jezelf de vraag ‘werkt mijn website en/of webshop wel naar behoren?’. Kunnen je (potentiële) klanten gemakkelijk contact met je opnemen of een offerte aanvragen? Website-optimalisatie vereist onderzoek en enige tijd van implementatie.
Het is belangrijk dat je website optimaal presteert zodra de markt weer aantrekt. Hier had je eerder waarschijnlijk niet altijd de tijd voor. Door dit nu aan te pakken, ben je voorbereid op het herstel van de markt. Wellicht heb je al plannen om je logo, huisstijl of je merkidentiteit te veranderen; dit is hét moment!

Tip 3: Meten is weten
In een tijd waarin veel mensen thuis werken, zijn er veel meer mensen online actief en zien we een stijgend aantal bezoekers op websites. Ook het gebruik van social media neemt sterk toe.
Doordat het websiteverkeer ook op jouw website toeneemt, moet je een aantal dingen willen weten die aansluiten op je websitebezoek: ‘wie bezoeken mijn website?’, ‘waar zoeken ze naar?’ en ‘is dat wat ze zoeken op mijn website te vinden?’.
Het verzamelen van dit soort data is essentieel in het maken van de juiste keuzes op gebied van online adverteren en website-optimalisatie. Door deze data te verzamelen en te analyseren aan de hand van bijvoorbeeld Google Analytics en diverse website plug-ins, ga je zo efficiënt mogelijk te werk bij het binnenhalen van nieuwe klanten.

Veel succes, André Klijnsma